Wednesday 4 December 2013

Nunchaku 101 - Pengenalan Kepada Nunchaku

Salam sejahtera. Artikel ini ditulis bagi membantu peminat dan pelatih Nunchaku memahami konteks penggunaan sebenar senjata ini dan memanfaatkan kelebihannya dalam kehidupan. Semoga pembaca dapat mengambil sedikil pelajaran daripada isinya dan mencari dojo yang berkaitan dengan senjata ini bagi meneruskan pendidikan secara praktikal sehingga tamat.

Pembaca dinasihatkan untuk tidak melatih senjata ini tanpa pengawasan jurulatih yang bertauliah kerana ia mampu menyebabkan kecederaan serius. Pembaca juga dinasihatkan untuk tidak mencari online video seperti youtube dan sebagainya kerana kebanyakan video yang dipaparkan tidak menunjukkan hakikat penggunaan senjata yang sebenar.

Memetik kata-kata salah seorang pelajar Nunchaku saya, "poyo adalah dilarang sama sekali!". Belajar sehingga tamat dan sebarkan dan jangan salah guna senjata ini sebagai alat tunjuk hebat di laman sosial dengan bergambar dengannya tapi tak tahu apa-apa. Opps!
Kali ini kita akan memuatkan beberapa pengetahuan asas yang wajib diketahui pelatih Nunchaku. Sebagai pengenalan, mari kita pelajari apa itu Nunchaku dan daripada mana asalnya.

Nunchaku Kayu Oktagon

NUNCHAKU

Ia adalah sejenis senjata tradisional daripada kategori keluarga Bo (kayu pemukul), mempunyai dua seksyen pemegang yang biasanya diperbuat daripada kayu dan disambungkan bersama tali (Himo) atau rantai yang dipanggil 'Kusari'. Senjata yang sangat low-profile ini boleh digunakan sebelah atau secara berkembar.

Secara umum, seluruh dunia mengatakan Nunchaku berasal dari kepulauan Okinawa kerana banyak sekolah seni menggunakannya terlahir dari tempat ini. Dari segi faktanya: memang iya Nunchaku diguna-pakai oleh pelatih-pelatih Kobudo di daerah ini sejak awal tahun 1850+ lagi tetapi kewujudannya masih belum dapat dipastikan dengan tepat berikutan ada pendapat mengatakan ianya tidak berasal dari Okinawa tetapi berasal dari kawasan Asia Tenggara. 

Di Nusantara, alatan ini digunakan untuk memukul dan meleraikan padi dari tangkainya. Ya, sejenis alatan pertanian. Namun, ada juga artifak seperti nunchaku dijumpai di Jepun tetapi mengikut kajian ianya bukanlah digunakan sebagai alatan pertanian mahupun dalam pertarungan. Apa yang menarik, ianya digunakan sebagai penepuk besi yang diketuk oleh penduduk sesuatu kampung sebagai alat penggera atau menarik perhatian umum untuk memberitahu waktu seperti jam loceng.


Mendiang Lee Jun Fan
Populariti yang diraih senjata ini daripada pengaruh mendiang Lee Jun Fan (1940-1973) a.k.a Bruce Lee kini tidaklah seperti apa yang berlaku di Okinawa. Berikutan ianya tidak seefektif senjata-senjata di waktu pemerintahan samurai (1609) di Okinawa seperti pedang dan tombak lebih-lebih lagi pengharaman senjata oleh puak samurai Shimazu, beberapa teknik penggunaannya telah muncul tetapi tidak begitu berkembang seperti kini.

Puak Samurai Shimazu ketika menyerang Okinawa
Nunchaku sering menjadi pilihan pelatih Karate & Kobudo kerana keunikan momentumnya membantu dalam banyak aspek latihan dasar seperti melatih kelajuan, memperbaiki postur dan tangan pelatih.

Nunchaku moden dibuat daripada plastik, fiber glass atau foam dan digunakan dalam acara sukan sentuhan mahupun dalam latihan kecergasan.

GAYA PERMAINAN NUNCHAKU

Nunchaku dalam latihan tradisional Kobujutsuryu


Gaya ortodoks bermaksud gaya formal yang lahir daripada sekolah seni mempertahankan diri. Kebiasaannya seni Nunchaku Okinawa dilatih menggunakan seni Kobudo Koryu menggunakan Nunchaku kayu keras atau besi.

Pertunjukan Free-Style


Gaya Free-Style yang lebih bersifat pertunjukkan seni & tidak berfungsi sebagai senjata. Mereka lebih suka memaparkan aksi melambung, memusing dan libasan-libasan menarik yang dipengaruhi oleh ketangkasan mendiang Lee Jun Fan dalam beberapa filem terakhirnya. Himo Nunchaku yang digunakan lebih pendek dan diameter pemengangnya sangat sempit berbanding senjata asli yang lebar untuk memudahkan trik dibuat.

P/S: Masih belum jumpa lagi dengan penggiat free-style nunchaku yang mampu memberikan aksi yang sama laju/tangkas menggunakan nunchaku tradisi. Ramai di antara mereka tidak mempelajari nunchaku kombat.


SUKAN TEMPUR NUNCHAKU



Perlu difahami, sukan Nunchaku bukanlah seperti pertujukkan aksi memusing atau melambung Nunchaku tetapi lebih menjurus kepada sukan pertarungan menggunakan senjata ini. Gambar di atas menunjukkan Nunchaku dimainkan dalam Kumite tanpa menggunakan peralatan sukan lengkap kecuali sarung tangan & topeng muka sahaja. Walau bagaimanapun, sukan ini masih dianggap muda kerana masih tidak digazetkan dalam mana-mana sukan peringkat negara ataupun pertubuhan antarabangsa.

Mata dikumpul mengikut kawasan serangan mirip kepada sukan Karate WKF. Tiga mata penuh bagi serangan kepala, belakang atau sekiranya lawan dapat dijatuhkan dengan teknik kuncian. Dua mata bagi serangan balas dengan merampas atau menjatuhkan senjata lawan dan satu mata bagi pukulan biasa. Mata akan ditolak jika serangan terkena kawasan amaran seperti pada halkum, kemaluan dan mata atau teknik kuncian pada leher yang bahaya seperti kuncian yang mencekik. Pemarkahan ini berbeza mengikut pertubuhan Nunchaku moden dan masih belum diseragamkan.

(bersambung...)

No comments:

Post a Comment