Tuesday 9 April 2013

Bulldoze Penceroboh Dari Rumah Anda!


 
Kita telah melihat atau mendengar pelbagai jenis jenayah yang menakutkan selalu melibatkan kerugian kepada harta benda ataupun nyawa. Media massa sering melaporkan pelbagai cara jenayah dilakukan akhir-akhir ini oleh orang-orang yang 'terdesak' untuk menyegerakan hajat mereka sama ada dari segi wang ringgit, harta benda atau pun nafsu. Ada juga makhluk-makhluk yang membuat jenayah atas dasar keseronokan dan menunjuk kebolehan masing-masing - Mencuri, menculik, merogol, dan membunuh.




Sekiranya rumah anda telah dicerobohi ketika anda berada di dalamnya, peluang untuk anda bertindak balas secara efektif untuk melindungi diri dan keluarga mungkin kecil. Walau bagaimanapun, sekiranya anda bersedia memanafaatkan setiap saat dalam situasi-situasi tersebut, peluang anda melepaskan diri untuk terus hidup adalah lebih baik.

Jadi nak buat macam mana??

Jika anda mempunyai senjata seperti pistol, itulah jawapan yang paling tepat kepada penceroboh rumah anda. Namun, jika anda tidak memiliki senjata ini, anda boleh membuat penambahbaikan kepada peralatan dan perkakas rumah menjadi senjata. Mungkin pada ketika ini anda terfikir dalam 5 peralatan yang boleh dijadikan senjata sekiranya diperlukan. Apabila anda selesai membaca artikel ini, senarai senjata milik anda akan melonjak kepada lebih 40 jenis!

Artikel ini disediakan untuk membantu anda membuat persediaan dan taktik sekiranya rumah anda diceroboh.



1. Melepaskan diri dari rumah sekiranya boleh

Sekiranya anda bersendirian, langkah seribu adalah langkah yang paling bijak sekiranya anda berpeluang untuk mengelak dari berhadapan penceroboh yang kemungkinan besar bersenjata dan ganas. Jika ada laluan melepaskan diri, jangan fikir panjang. Nyawa anda lebih berharga dari segala barangan di dalam rumah. JANGAN PANIK. Panik hanya akan melambatkan anda dan tidak membantu lansung! Lari ke rumah jiran dan maklumkan kepada mereka kejadian itu dan terus hubungi polis. Mungkin anda mempunyai telefon bimbit di dalam poket. Lebih cepat panggilan itu dapat dibuat. Sudah semestinya anda tidak akan melarikan diri sekiranya ada ahli keluarga bersama di dalam rumah untuk anda lindungi. Tetapi jika anda seorang diri, melarikan diri adalah taktik terus hidup yang terbaik. Anda bukanlah menjadi pengecut tetapi menjadi seorang yang bijak.

2. Bertahan di dalam bilik tidur


Jika sekiranya pada ketika itu anda di dalam bilik tidur semasa penceroboh masuk, anda perlu berfikir dengan pantas. Di dalam bilik sepatutnya terdapat beberapa objek yang anda boleh gunakan untuk mempertahankan diri seperti tiang lampu tidur, pasu, pemegang lilin, mangkuk besar ataupun buku berkulit keras. Tiang lampu sesuai dibuat seperti tombak dan jika ada kerusi, ia boleh dijadikan perisai untuk menolak penjenayah itu. Pastikan anda memegang kerusi itu dalam keadaan kakinya mengadap penyerang dalam bentuk berlian daripada bentuk segi empat. Jika anda boleh mencapai lehernya, apa-apa wayar seperti kabel laptop boleh digunakan untuk menundukkan penyerang dengan efektif.

3. Berada di dapur sebagai bonus


Tiada sesiapapun yang menginginkan kejadian sebegini berlaku kepada mereka tetapi benda buruk tetap akan berlaku. Berada di dapur merupakan taruhan yang terbaik. Pilihan pertama anda boleh jadi dua pisau tajam dan menghayunkannya ke arah penyerang. Pilihan lain adalah kuali atau pan, gunting atau gelas pecah atau apa-apa yang boleh mencederakan sekiranya dibaling. Garfu dan pisau steak sangat ideal untuk digunakan. Hujani penceroboh dengan serangan yang sangat kuat dalam masa yang singkat dan cari jalan untuk lari setelah itu. Spray nyamuk juga boleh digunakan untuk disembur ke mata penceroboh dan ianya pasti akan memusnahkan harinya!

4. Pergelutan di tandas

Tandas adalah tempat yang sangat buruk untuk berada ketika diceroboh lebih-lebih lagi jika fizikal penceroboh itu lebih besar daripada anda dan terjadi pergelutan di tempat yang sempit itu. Walau apapun, itu tidak akan melemahkan semangat anda untuk melawan. Anda boleh menggunakan besi penyidai tuala atau spray rambut kepada penceroboh  semasa anda cuba untuk melepaskan diri. Mangkuk tandas seramik boleh mendatangkan kecederaan yang agak serius jika anda mempunyai ruang untuk bergerak. Jadikan dinding sebagai sahabat anda! Hempas mukanya ke sana!

5. Senjata-senjata lain.

Berus gigi boleh digunakan sebagai senjata tikaman untuk mencucuk mata atau tekak atau rusuk. Peralatan pertanian yang disimpan di dalam stor seperti cangkul dan sabit dapat menakutkan penceroboh dengan libasan-libasan yang dilakukan. Sekiranya dikejar, jatuhkan semua objek di sepanjang laluan dan iringi dengan membaling objek-objek keras ke arah penceroboh.

6. Sasaran.

Dalam kegilaan serangan yang berlaku, anda mesti mahu memukul tempat yang terbuka. Jika terdapat pilihan, serang mata, tekak dan kemaluan. Serangan ini boleh menghentikan atau melambatkan penyerang. Serangan yang tersasar cuma akan menyebabkan penceroboh bertambah marah dan menjadi lebih 'gila' atas tindakan anda. Jadi latihlah tangan anda sekerap mungkin. Jika kawasan serangan di atas terlindung dengan baik, ambil apa-apa yang boleh ditikam ke rusuk dengan mengarahkan bucunya ke atas. Ini membolehkan anda mencapai limpa, hati atau buah pinggang.

Saya pernah terdengar bahawa menasihati orang untuk menyebabkan kecederaan yang serius adalah satu kesalahan. Betulke?? Saya tak minta diserang oleh orang celaka itu dan saya berhak menyeksa dia?? Jika perkara ini berlaku kepada saya, saya akan melakukan apa-apa yang perlu untuk menundukkan penyerang. GUNAKAN APA-APA SAHAJA! Saya tak perlu minta maaf atau tanya dengan sopan adakah 'mangkuk' itu sakit bila ditumbuk. Lumpuhkan penyerang anda secepat mungkin tanpa belas ihsan!

Lampu suluh boleh menyebabkan buta sementara kepada penyerang. Dapatkan lampu suluh yang terang dan tembak ke matanya secara tiba-tiba dalam kegelapan. Hentak punggung lampu suluh itu ke kepala atau mukanya dan lari keluar dari rumah. Teknik yang hampir sama dengan komando yang menggunakan flashbang untuk mengawal situasi tempur!



7. Perisai

Dalam situasai pencerobohan, anda bukanlah satu-satunya orang yang memegang senjata. Penceroboh biasanya akan membawa senjata tajam yang boleh membunuh ataupun mengugut anda menyerahkan barangan berharga. Anda perlu mempunyai pertahanan yang baik. Di antara objek yang boleh menangkis serangan sebelum anda mendapat peluang ofensif adalah penutup balang biskut, kayu pemotong sayur, beg galas, penutup periuk, briefcase, buku atau bangku. Gunakan apa sahaja yang anda boleh capai secepat mungkin.



8. Sekiranya Saya berada di luar rumah

Kadang-kadang penyerang akan memulakan langkahnya bila menghampiri anda dari pintu pagar. Apabila ini berlaku, anda tidak mempunyai kelengkapan rumah untuk digunakan tetapi anda boleh menggunakan apa-apa yang anda pakai. Anak kunci, pen dan pisau lipat boleh digunakan untuk menikam. Membawa spray pemedih ketika berjalan dari kereta ke pintu rumah juga adalah idea yang bagus. Payung juga sesuai untuk menghukum 'mangkuk-mangkuk' yang terlibat. Gunakan peralatan yang ada berdekatan dengan anda sebagai senjata dan ini boleh melambatkan mereka dan memberikan anda sedikit kelebihan untuk melepaskan diri.

9. Latihan dan sikap berwaspada yang berterusan

Serangan mungkin boleh berlaku kepada anda di mana-mana sahaja dan risikonya boleh dikurangkan sekiranya anda bersedia. Lebih baik anda bersedia, lebih baik pula kesannya. Jadi fikirkan tentang objek dan perkakas di rumah yang boleh digunakan sebagai 'sekutu' anda. Latih cara menggenggam dan menggunakannya dengan cepat. Latih juga taktik menyorok dan menyerang atau berguling ke bawah meja. Pastikan anda tahu mana laluan kecemasan anda di setiap ruang di rumah. Selalu berwaspada kepada persekitaran dan orang-orang yang tidak dikenali. Ingat! Anda tidak perlu menjadi mangsa kerakusan penjenayah. Dengan membuat persediaan yang terbaik sekiranya insiden ini terjadi adalah jawapannya.

10. Mulakan usaha mempertahankan diri dari sekarang

Anda boleh mendapatkan lebih manfaat dari seni mempertahankan diri. Terdapat banyak seni beladiri yang menawarkan kemahiran yang tertentu secara efektif. Dapatkan penjelasan yang lebih lanjut bagaimana cara untuk berdepan penyerang daripada guru-guru yang bertauliah dan saya mengesyorkan anda supaya jangan berlengah lagi. Carilah kelas seni beladiri dan mulakan dari sekarang agar anda tidak menyesal kemudian. Dengan tindakan pantas dan efektif, anda mungkin dapat menyelamatkan nyawa diri dan keluarga. Latih suami, isteri dan anak-anak anda juga!

All Image Credit: Google Images


2 comments:

  1. salam...

    tips2 yg bagus..gambar2 tu mmg tak boleh blah..hahaha :-D

    ReplyDelete
  2. Selamat membaca & selamat bersedia.

    ReplyDelete