Friday 26 April 2013

Tested & Bulldozed! Tayar Supersport Metzeler Sportec M5 Interact

Mungkin anda akan menyangkal apa yang bakal dibaca TETAPI saya telah mencubanya sendiri. Saya akan dengan sedaya upaya melaporkan kelebihan & keunikan tayar berprestasi tinggi keluaran pengilang Jerman, Metzeler. : Tayar Supersport Metzeler Sportec M5 Interact.

Ninja ZX10R menyusuri selekoh pada kelajuan yang tinggi
 Image Credit: Google Images

Sama ada keperluan tunggangan anda untuk berulang-alik ke tempat kerja, menguasai lebuhraya atau mengasah lutut pada kelajuan yang tinggi di dalam trek dengan motorsikal berkuasa tinggi dari kelas 600CC sehingga 1400CC ke atas (Motorsikal Jepun atau Eropah), anda pasti mempunyai SATU masalah yang sama.

Jadi apa masalahnya?

Membuat pertimbangan dalam memilih profil tayar yang mengimbangi gaya tunggangan anda yang agresif (perlumbaan trek), dalam masa yang sama mempunyai jangka hayat yang panjang (lebih kilometer-menjimatkan) dan memiliki cengkaman yang jitu berdasarkan cuaca panas hujan di negara kita. Ini adalah persoalan yang sering diajukan di dalam ratusan blog dan forum peminat motorsikal berkuasa tinggi di seluruh dunia.

Apa yang perlu kita fahami mengenai tayar teknologi multi-purpose supersport adalah: Satu teknologi diperlukan bagi tayar yang mampu mengimbangi variasi keperluan penunggang supersport seperti:

1) Fungsi yang difikirkan bakal dipikul oleh tayar tersebut.
2) Faktor prestasi seperti heretan (drag), kelajuan & cengkaman.
3) Faktor cuaca (jalan basah dan kering)
4) Nilai untuk wang (harga pasaran vs. prestasi)
5) Jangka hayat yang lebih panjang tanpa berkompromi dengan prestasi.

Tulisan ini bukanlah sejenis advertorial kerana saya bukanlah seorang peniaga dan ini bukan iklan! Saya berharap para penunggang atau mereka yang ingin menjejakkan kaki ke dalam dunia permotoran supersport mendapat real life feedback. Artikel ini diharap dapat membantu ramai orang - mencegah sakit kepala memilih tayar dan memulihkan poket-poket mereka! Percayalah, saya sendiri mengalami kepayahan terpaksa bertukar-tukar jenama tayar, berdialog dengan:

1) Rakan-rakan penunggang termasuk mekanik dan pelumba pro MSS (Malaysian Super Series)
2) Rider bajet macam pro tapi taktau hape
3) Rider cyber yang menunggang di dalam alam siber je, takde motor tapi banyak cakap besar!
4) Feedback rakan rider yang menggunakan produk ini
5) Sumber tambahan dari forum/blog di internet;

sebagai rujukan dalam misi mencari tayar mutlak (ultimate) selama beberapa tahun kebelakangan ini!

Jom kita mulai..

Jerman, sebuah negara yang bangun dengan pantas dari keruntuhan perang dunia ke-2, dikenali sebagai negara industri yang pakar dalam dalam kejuruteraan. Banyak produk berjenama dan berteknologi tinggi muncul dari sana. Metzeler merupakan salah satu pengilang tayar yang terkemuka dari Jerman. Rangkaian mereka telah berkembang pada beberapa tahun kebelakangan ini dan mereka menawarkan sejenis tayar untuk dipertimbangkan oleh penunggang motosikal sport di Malaysia.

Image Credit: Metzeler.com

Metzeler mendakwa tayar terknologi baru keluaran mereka:
Sportec M5 Interact berupaya berinteraksi dengan prestasi seperti yang diimpikan oleh ramai penunggang. Kebiasaannya, tayar menggunakan teknologi dua kompaun iaitu dengan getah yang lebih keras berada di pusat untuk meningkatkan jangkauan kilometer dan sebatian getah lembut di sisi tayar untuk cengkaman maksimum semasa 'melefer'.

1. Teknologi Multi Kompaun

Tayar berteknologi Multi Kompaun
 Image Credit: Metzeler.com
Sportec M5 berinteraksi menggunakan tiga tahap yang berbeza dalam lima bahagian pada permukaan tayar. Di pusat tayar, kekerasan getah adalah yang terhebat. Memiliki tayar keras bererti lebih stabil pada kelajuan tinggi dan lambat haus. Apabila berhadapan dengan selekoh yang mencabar, Sportec M5 menggunakan ketegangan dasar yang keras di bawah dengan kompaun getah yang lembut di permukaan bagi cengkaman sisi yang bermutu.

Slider pada helmet - Iklan rasmi Sportec M5
Image Credit: Metzeler.com

2. Misi membunuh anak gajah!

Apa yang lebih menarik apabila saya menggunakan tayar ini, saya dapati tayar ini membantu teknik tunggangan saya dalam membuat belokan di selekoh.

Dimanakah tahap cornering anda?

Image Credit: Metzeler.com

Zon 'leper' ditandakan dengan ikon dan nombor 'anugerah level' yang tertentu yang saya lihat berjaya dalam membantu penunggang baru menilai darjah kecondongan 'cornering' mereka. Sebelum ini, penunggang yang 'otai' menunjukkan bukti keotaian mereka pada kesan tayar yang haus sehingga ke pinggir tayar. Ini juga merupakan bukti 'keberanian' mereka.

Lima nombor di atas ditujukan kepada penunggang baru sehingga penunggang tahap pertengahan dan mereka boleh melangkah ke tahap tunggangan pro 3 peringkat ke bawah lagi. Misi membunuh anak gajah pun bermula dan itu merupakan detik yang paling manis dalam hidup saya sehingga kini. Apabila tayar yang haus diganti dengan tayar yang baru, saya pun memulakan semula misi saya. Best bukan??

3. Silikon & Cuaca bukan penghalang

Rider otai akan selalu mengingatkan rider beginner bahawa teknik tunggangan agresif harus dikurangkan sewaktu jalan basah atau ketika hujan. (bawak slow) Tayar tertentu akan mempunyai nilai cengkaman yang berbeza dan menjadi panas dalam waktu yang berbeza bagi cengkaman menggigit di jalan kering.

Tayar yang baru dipasang perlu 'dibabtiskan' dulu dengan tunggangan berhati-hati (selalunya 100-200km) untuk membuang lapisan silikon yang digunakan pengilang bagi menanggalkan tayar dari mesin mold ketika pembuatan. Ada juga rider yang datang dengan inovasi tersendiri bagaimana hendak menggunakan tayar baru dengan cepat - iaitu dengan mengasah permukaan tayar tersebut untuk mengakses permukaan getah yang sebenar.

Perkara ini bukan menjadi masalah kepada Sportec M5. Saya telah mengganti sebanyak 3 set tayar depan dan belakang dan setiap kali itulah saya mendapat cengkaman yang diperlukan secepat mungkin. Cuaca hujan?? Selalunya motorsikal Kawasaki Ninja ZX6R saya akan menjadi 'kapcai' dan dikenderai selaju 60-80km/h sahaja ketika menggunakan tayar seperti Bridgestone 016 (tayar asal) kerana kesan 'geli-geli' yang menaikkan bulu roma terasa apabila melanggar garis jalan ketika membelok dan membrek di jalan yang basah.

Ini tidak terjadi pada Sportec M5! Tunggangan saya menjadi lebih lancar walaupun melanggar air yang bergenang ketika meredah banjir mini sepanjang jalan ke bumi Kuala Terengganu dan tidak banyak perubahan traction di jalan basah dengan jalan kering. INI TELAH MENINGKATKAN KEYAKINAN SAYA dan saya percaya bahawa tayar ini telah menjalankan tugasnya dengan baik sekali walaupun harganya mahal sedikit dari jenama tayar perlumbaan yang lain. Hakikat ini diakui oleh BMW Motorrad sendiri yang menyarankan motorsikal keluaran mereka S1000RR (motorsikal supersport paling berkuasa dalam kelas 1000CC!) dipasang dengan tayar Sportec M5 sebagai standard kilang. Tak percaya lagi? Pergilah ke Youtube dan puaskan hati anda menonton review dari banyak pihak memuji kehebatan Sportec M5.

BMW S1000RR dengan Sportec M5 di pameran Motorshow, Paris
Image Credit: Google Images

Jika anda adalah seorang penunggang yang nak cepat menggunakan tayar untuk tunggangan agresif dan mencari tayar yang memupuk keyakinan anda pada cengkaman, inilah jawapannya.

4. Jangka hayat yang TERBAEK!

Sportec M5 adalah tayar yang berada di antara profil tayar keras (touring) dan profil tayar racing (slick). Tayar yang seimbang dari segi cengkaman dan jangka hayat. Sportec M5 memiliki kebaikan dari kedua-dua profil ini bagi kegunaan penunggang yang ride setiap hari ke tempat kerja, suka berkonvoi jalan jauh dan mungkin sekali-sekala ke track day. So far, saya sangat berpuas hati dengan hayat tayar ini kerana saya adalah penunggang long distance dan terdapat banyak corner yang lazat di sepanjang laluan terutamanya di Karak.

Ninja saya dipasang Sportec M5 Interact
Image Credit: Personal Collection

Pandangan sisi - Perhatikan bunga tayar yang dalam!
Image Credit: Personal Collection

Tayar hadapan bersaiz 120mm - tak menghampakan!
Image Credit: Personal Collection

Selalu menggunakan Ninja saya untuk berulang-alik dari Kuala Terengganu ke kampung saya di Kuala Selangor dengan jarak 1000+ km pergi-balik. Melayan corner di Highway Karak sangat menyeronokkan. (tapi awas setan2 yang mencurahkan minyak di jalan)

5. Kejituan dan keyakinan ketika kecemasan

Jentera Ninja ZX6R saya yang masih menggunakan Sportec M5

Image Credit: Personal Collection

2 jam sebelum artikel ini ditulis, saya dan isteri sangat berterima kasih kepada cengkaman tayar ini kerana mampu berhenti dengan stabil pada kelajuan yang tinggi dan dalam masa yang singkat. Mengelak Myvi hitam yang dipandu oleh 'pemandu Mclaren' Terengganu yang mengambil pusingan-U sambil menghafal sifir 4 bukan lagi mustahil bagi saya! Kejadian ini dapat ditangani dengan baik sekali kerana pertolongan Allah, kestabilan ketika membrek dan saya tidak panik kerana keyakinan terhadap jentera tunggangan dalam kondisi TERBAEK!

Nota bagi pemandu kereta: Sila pastikan tiada kenderaan datang dari arah bertentangan sebelum membuat belokan atau andalah pemandu yang paling tidak bertimbang rasa dan seeloknya dilabel sebagai pembunuh yang boleh didakwa! Sila pastikan anda tahu jarak & masa kenderaan yang datang ke arah anda. Ramai rakan-rakan penunggang tercedera dan ada yang terkorban akibat kecuaian pemandu amatur kelas Kunta-kinte Afrika ni.

Penutup

Saya sangat-sangat berpuas hati dengan nilai wang yang dicurahkan bagi memiliki tayar yang berprestasi tinggi, memiliki sebahagian dari profil tayar yang diingini oleh kebanyakan penunggang dan rekaan bunga tanyar yang 'menggarangkan' rekabentuk keseluruhan motorsikal saya dari setiap posisi. Artikel ini turut menjawab beberapa tuduhan liar (uneducated guess) sesetengah rider bahawa tayar yang banyak berbunga hanya sesuai dipakai kepada jentera touring, naked dan cruiser sahaja dan tidak sesuai bagi motor Supersport mahupun Hypersport.

Sekiranya anda seorang rider yang berfikiran sedemikian, saya yakin anda belum mencuba Sportec M5 dan hanya membaca forum amatur sahaja. Kenyataan ini dikuatkan lagi dengan sokongan pengeluar motorsikal berkuasa tinggi kelas dunia yang banyak menjuarai perlumbaan WSBK World Superbike: BMW Motorrad. Jika anda mempunyai pengalaman menggunakan produk ini, sila kongsikan kepada pembaca yang lain di ruangan komen di bawah. Peace!

No comments:

Post a Comment